יום שלישי, 5 ספטמבר, 2023

תזמורת הבארוק ירושלים צילום Rustam Baeramov

תזמורת הבארוק ירושלים פותחת את עונת הקונצרטים עם פסטיבל פנטזיה קולית ONLINE

27-31 באוקטובר 2020 / מנהל אמנותי: דוד שמר יוהנס פסיון מאת הנדל. “האומות” מאת קופרן. ליאנדר והרו מאת קלרמבו. כוראלים של באך. אריות מאת הנדל. ועוד שלל קונצרטים מגוונים ומפתיעים בביצוע נגני תזמורת הבארוק ירושלים ומוסיקאים אורחים. 

תזמורת הבארוק ירושלים צילום Rustam Baeramov

במסגרת מגבלות המצב, תזמורת הבארוק ירושלים פותחת את עונת הקונצרטים בפסטיבל מקוון ובמרכזו הקול האנושי – “פסטיבל פנטזיה קולית ONLINE” – חמישה ימים של קונצרטים, כיתות אמן והרצאות שיועברו בשידור חי מאתרים שונים בירושלים וישימו במרכז את הקול האנושי. הפסטיבל יתקיים בין ה-27 ל-31 באוקטובר. הקונצרטים ישודרו בזמן אמת לשרתי צפייה פרטיים באיכות וידיאו ושמע מעולה, וילוו בכיתות אמן, בריאיונות ובשיחות.

מקהלת גיא בן הינום קרדיט צילום אריאל נשרי
מקהלת גיא בן הינום קרדיט צילום אריאל נשרי

 

במרכז הפסטיבל – ביצוע בכורה בישראל של אחת היצירות המוקדמות של הנדל (בעת כתיבתה טרם מלאו לו 20) – יוהנס פסיון בניצוח דוד שמר ובהשתתפות הזמרים יעלה אביטל, לירון גבעוני, אלון הררי, הילל שרמן, דורון פלורנטין ונעם לוונשטיין. את יצירותיו של הנדל נפגוש בתכנית נוספת, “הדיוות של הנדל”, ובה, בעזרת זמרות מיתר סטודיו אופרה – ענבל בריל וקרינה רדזיון והשחקן איציק כהןפטילון נספר סיפור משעשע על היריבות בין הנדל לבן ג’ובני בונונצ’יני, וכן בין שתי פרימדונות איטלקיות שהופיעו בלונדון בהפקות האופראיות של שני המלחינים הללו. 

בפסטיבל נשיק את האלבום “מיוהאן להאנס” ובו כוראלים ויצירות נוספות מאת באך בעיבודו הייחודי של מלחין יהודי-פרואני האנס לויטוס; לצד יצירות מהרנסנס הספרדי ומדרום אמריקה; בביצוע הזמרת יעלה אביטל, נגנית החליליות ענבר סולומון ומוסיקאים נוספים.

הכנרת הראשית של תזמורת הבארוק ירושלים, נעם שוס תוביל תכנית ובה מוסיקה צרפתית מהבארוק המאוחר – “הצרפתייה” מתוך האוסף “האומות” מאת פרנסואה קופרן לצד הקנטטה “ליאנדר והרו” מאת קלרמבו בביצוע דניאלה סקורקה

דניאלה סקורקה צילום יואל לוי
דניאלה סקורקה צילום יואל לוי

כמיטב המסורת של פסטיבל פנטזיה קולית נארח מקהלה והפעם, מקהלת גיא בן הינום בתכנית “אסיפה” ובה מוסיקה מקורית שהותאמה במיוחד לקראת הפסטיבל לחברי ההרכב בשילוב נגנים מתזמורת הבארוק ירושלים בהובלתה של אורית מסר יעקבי – הצ’לנית הראשית של התזמורת. עוד בתכנית נבצע יצירות כליות מהרנסנס האיטלקי תוך יצירת קשרים מעניינים ובלתי מובנים מאליהם בין התקופות והסגנונות השונים.

לפני כל קונצרט תתקיים שיחה של חצי שעה עם משתתפים מהקונצרט ובה פרטים מעניינים על התכנית המוסיקלית. הכניסה לכל קונצרט בתשלום. במהלך ימי הקונצרט יתקיימו כיתות אמן שישודרו ללא תשלום – פרטים באתר הפסטיבל. 

 

התכנית המלאה:

יום ג’, 27.10.2020 בשעה 20:00

“מיוהאן להאנס”

באך ולויטוס נפגשים בבארוק הספרדי. 

קונצרט השקה של אלבום חדש- כוראלים של באך בעיבוד של האנס לויטוס לרביעיית חליליות. 

לויטוס היה נגן קלרינט ממקימי הפילהרמונית, מלחין ופדגוג. בין יצירותיו הרבות שכתב ועיבד לחלילית, ספר כוראלים של באך שעיבד לרביעיית חליליות שיצא בהוצאת Schott. הכוראלים, בתזמור הייחודי של חברי ההרכב, ובניהולה של ענבר סולומון, הוקלטו לדיסק בהזמנתו של בנו של המלחין, ריקרדו לויטוס, ובוצעו ע”י מיטב אמני המוסיקה העתיקה בארץ. האלבום, והקונצרט, מספרים גם על גלגולה של היצירה, כאשר לכל כוראל יש למעשה 3 מלחינים: מלחינים שונים מהרנסאנס והבארוק הגרמני שכתבו את קו הסופרן, באך, שכתב את קו הבס, ולויטוס, שחי 200 שנה לאחר באך, וכתב את שני הקולות הפנימיים. בקונצרט ינוגנו הכוראלים בעיבודו של לויטוס, לצד יצירות נוספות של באך ויצירות נוספות של לויטוס- שירים מסורתיים מדרום אמריקה.
הקונצרט ישודר מהמרכז למוסיקה משכנות שאננים

 

ענבר סולומון: ניהול מוסיקלי וחליליות; יעלה אביטל, סופרן; עדי זילברברג, חליליות; ענבר נבות, ויולה דה גמבה ובסון בארוק; גדעון ברטלר, גיטרה קלאסית וגיטרה בארוק. הקונצרט ישודר ממשכנות שאננים

 

יום ד’, 28.10.2020 בשעה 20:00

“יוהנס פסיון” – הנדל

ביצוע בכורה בישראל של אחת היצירות המוקדמות והנועזות ביותר של הנדל. עד היום אין ודאות שאכן הנדל היה זה שכתב את אותו היוהנס פסיון שבוצע לראשונה בהמבורג ב – 1704, כשטרם מלאו 20 שנה ואמנם, שפתה המוסיקלית של היצירה, שללא ספק חותם הגאונות ניכר ברבים מחלקיה, שונה מזו של הנדל הבוגר. היצירה יוחסה, אם כן, לשורה של מלחינים גרמנים כמו מאתיזון ובוהם. ועם זאת, המחקרים המוסיקולוגיים העדכניים נוטים יותר ויותר להשתכנע שלפנינו באמת פרי עבודתו של הגאון הצעיר אשר לימים יהפוך לאחד מעמודי התווך של תקופת הבארוק.

הקונצרט ישודר מהפטיו בבית הנסן. 

 

דוד שמר, מנצח סולנים: יעלה אביטל, לירון גבעוני, אלון הררי, דורון פלורנטין, הילל שרמן, נעם לווינשטיין 

 

יום ה’, 29.10.2020 בשעה 20:00

“אסיפה” – מקהלת גיא בן הינום ונגני תזמורת הבארוק ירושלים

מקהלת גיא בן הינום הירושלמית בשיתוף פעולה ראשון עם נגני תזמורת הבארוק ירושלים, יבצעו רפרטואר מקורי של המקהלה בהשתתפות נגני התזמורת לצד ביצוע יצירות מהרנסנס של הנגנים. מפגש בין צבעים שונים מתקופת שונות שמשלימות ומהדהדות זו את זו. 

הקונצרט ישודר מהפטיו בבית הנסן. 

 

מקהלת גיא בן הינום. נגני תזמורת הבארוק ירושלים: דורט פלורנטין– חליליות; עדית שמר– חלילי רנסנס; אורית מסר יעקבי– צ’לו בארוק; אביעד שטיר– צ’מבלו.

ניהול אמנותי: עמית פישביין ותמיר פרידריך (מקהלת גיא בן הינום); אורית מסר יעקבי (תזמורת הבארוק ירושלים)

 

יום ו’, 30.10.2020 בשעה 12:00

“הדיוות של הנדל” – קונצרט תאטרלי מבימות האופרה של לונדון במאה ה-18

מאז שחר קיומה, היו החיים מאוחרי הקלעים של האופרה רוויים באינטריגות ויריבויות – לא פחות מהעלילות האופראיות עצמן. עולם האופרה באנגליה במחצית הראשונה של המאה ה – 18 סיפק שתי פרשות שהעניקו חומר רב למדורי הרכילות בעתונים ולשיחות בטרקלינים. האחת היא היריבות בין שני המלחינים האופראיים החשובים: הנדל (הגרמני) ובונונצ’יני (האיטלקי). באופרות של שניהם הירבו להופיע שתי פרימדונות איטלקיות: פרנצ’סקה קוצוני ופאוסטינה בורדוני. בקונצרט שלנו נעקוב אחרי שתי הפרשיות. נוכל לשמוע מעט מהמחמאות שהעניקו אחד לשני הניצים ואוהדיהם – וכמובן, מהמוסיקה הנפלאה של הנדל ושל בונונצ’יני.

הקונצרט ישודר מעליית הגג, בית הנסן

 

ענבל בריל (סופרן/פאוסטינה בורדוני)

קרינה רדזיון (מצו-סופרן/פרנצ’סקה קוצוני)

דוד שמר, ניהול אמנותי וצ’מבלו

איציק כהן-פטילון, שחקן

נגני תזמורת הבארוק ירושלים

 

מוצ”ש 31.10.2020 בשעה 20:30

“פנטזיה צרפתית| – מיצירות הבארוק הצרפתי המאוחר

 

במרכז הקונצרט יגישו סולני תזמורת הבארוק ירושלים וזמרת הסופרן דניאלה סקורקה שתי יצירות מפסגת הבארוק הצרפתי המאוחר והבשל. יצירות המשחזרות בצלילים את אווירת הפאר, החושניות והאלגנטיות בחצרות האצולה של צרפת בימי “מלך השמש”, לואי ה-14. 

“הצרפתייה”  (La Francoise)מתוך אוסף-המופת “האומות” (Les Nations) מאת פרנסואה קופרן (“הגדול”) היא סונטה קאמרית צבעונית בה משלב קופרן בצורה מרתקת את הטעם האיטלקי בצד ריקודי החצר הצרפתית; בקנטטה הדרמטית “לֵיאַנְדְר והֶרוֹ” מאת לואי-ניקולא קְלֶרַמְבּוֹ מתואר בצלילים מכשפים ובסצנת סופה סוערת סיפור אהבתם האומללה של צמד אוהבים מן המיתולוגיה היוונית, שמצר-ים הפריד ביניהם. 

פנינה אינסטרומנטלית בסגנון הפנטזיה, סטילוס פנטסטיקוס היא הסונטה לכינור, גמבה וקונטינואו של המלחין דיטריך בוקסטהודה הנטועה דווקא במסורת המוזיקה האיטלקית של ימיו, אלא שהמלחין – שהיה נערץ על יוהן סבסטיאן באך – נותן לה “טוויסט” ייחודי משלו, והתוצאה היא יצירה וירטואוזית, אנרגטית ומלאת תנופה ורגש.

הקונצרט ישודר מהמרכז למוסיקה משכנות שאננים ויועבר בשידור חי ב”כאן קול המוסיקה”

 

דניאלה סקורקה, סופרן

נעם שוס, ניהול אמנותי וכינור; דפנה רביד, כינור; אופירה זכאי, תאורבו; טל ארבל, ויולה דה גמבה

אביעד שטיר, צ’מבלו

לרכישת כרטיסים:  https://www.goshow.co.il/pages/minisite/143

הגיבו לכתבה

נוקד קפיטל | Noked Capital

נוקד קפיטל | Noked Capital

מידע כללי אתר החברה: www.noked-capital.co.il שם חברה נוקד קפיטל בע”מ שם באנגלית NOKED CAPITAL LTD מספר חברה 514956846 סוג ארגון חברה סוג תאגיד ישראלית חברה

קרא עוד »
דילוג לתוכן