יום שלישי, 5 ספטמבר, 2023

תיכון קורצ׳אג אנתרפוסופי באר שבע

מחפשים התפתחות אישית ובגרות מצוינת? הכירו את תיכון קורצ’אק בבאר שבע

תיכון קורצ׳אק, כיתות קטנות, מורים שמלמדים מאהבה למקצוע וגישה שדוחפת למצוינות ועבודה קשה מתוך היכרות עמוקה עם נפש התלמיד. לא, זו לא פנטזיה על מערכת חינוך אוטופית. זהו תיאור של היום-יום בבית הספר התיכון האנתרופוסופי על שם קורצ’אק בב”ש, שפותח את שעריו להרשמה לקראת שנת הלימודים תשפ”ג. “התלמידים שלנו לומדים מתוך עניין, סקרנות ומוטיבציה אישית, וזה מביא אותם להישגים מעולים בבגרויות – ובהמשך חייהם”

תיכון קורצ׳אג אנתרפוסופי באר שבע

אם תנסו לדמיין את החיים לפני 200 שנה, סביר להניח שתגיעו למסקנה שהרוב המוחלט של היבטי חיינו השתנה מאוד מאז – בין אם מדובר בדרך בה אנחנו עובדים, מתגוררים, מבלים, צורכים ועוד. אך דבר אחד, משמעותי מאוד, נשאר כמעט אותו דבר: בית הספר. עדיין מדובר במבנה גדול, שמכיל כיתות רבות, ובכל כיתה תלמידים רבים – שנושאים מבטם אל המורה שליד הלוח. המורה הוא זה שמלמד, בעוד התלמידים פסיביים בקליטת הידע. 

“המבנה הזה היה רלוונטי כשהמטרה של בית הספר היתה להכשיר פועלים חרוצים וממושמעים לבתי החרושת של המהפכה התעשייתית”, אומר מוהן רם, מנהל התיכון האנתרופוסופי קורצ’ק בבאר שבע. “אבל כיום, העולם השתנה עד כדי כך שהגישה הזו איבדה כל רלוונטיות. אתגרים חדשים צצים כל יום, והעולם בו יחיו המתבגרים של היום, יהיה דינמי עוד יותר. קשה לחזות איך ייראה שוק העבודה אז, ומה המקצוע שבו כדאי להשקיע עכשיו. 

“בחינוך האנתרופוסופי אנו רואים את ייעודנו במקום אחר. אנחנו מכוונים לבניית המרכז הפנימי שלהם, כך שיוכלו לפעול בכל תחום שירצו, ויצליחו למצוא את ייעודם בחיים. אנו מייחלים לנוער למצוא ייעוד שמשלב בין יכולות גבוהות לבין הרצון והאהבה לדָּבָר. כשהם יידעו מה הם רוצים לעשות – הם יוכלו ללמוד מהר וטוב יותר”.

“זה לא בית ספר דמוקרטי”

תיכון קורצ’אק מבוסס על המורשת של חינוך וולדורף – הרואה את האדם, כבר מרגע לידתו, כישות שלמה, העוברת שלבי התפתחות שונים. “בגיל 0 עד 7, הדגש על התפתחות פיזית; בגיל 7 עד 14, מתרחשים בגוף תהליכי חיים שונים שמגיעים לשיא בהבשלה מינית; ואילו מגיל 14 עד 21, מתפתח הנושא הרגשי – עם המחשבות של הנער והנערה על עצמם, על העולם ועל מקומם בו. המשמעות היא שבכל גיל, הילדים זקוקים מאיתנו למשהו אחר”, אומר שאול בלכמן, מחנן וחבר בצוות המנהל של בית הספר. “ילדים בכיתה ט’, למשל, זקוקים להרבה חום – אבל גם לגבולות. לעומת זאת, בכיתה י”ב הם כבר רוצים לפרוץ אל העולם”.

האם חינוך אנתרופוסופי הוא למעשה חינוך דמוקרטי?

“לא. אצלנו התלמידים מחויבים למערכת המלאה שלהם. אנחנו כן תומכים בבחירה חופשית שמשרתת את ההתפתחות האישית. למשל בתהליכי למידה, שם נאפשר בחירה של נושאי חקר. מצד שני, לא נאפשר לתלמידים לבחור האם להיכנס לשיעורים. אנחנו רואים בחובת הנוכחות כלי שמשרת את ההתפתחות של התלמידים, ומוביל אותם להתנסות בכל התחומים – ולהכיר את עצמם טוב יותר. המטרה שלנו היא להגיע למצוינות מתוך יצירת מוטיבציה אישית אצל הילד”.

 בני נוער שמחפשים חוויה משמעותית בלי לוותר על בגרות מצוינת – מגיעים לתיכון הזה
בני נוער שמחפשים חוויה משמעותית בלי לוותר על בגרות מצוינת – מגיעים לתיכון הזה

“ללמוד מתוך עניין אמיתי וסקרנות”

במה שונה התיכון האנתרופוסופי מבית ספר רגיל?

“קודם כל, חשוב להדגיש אנחנו פועלים תחת משרד החינוך. התלמידים שלנו עושים בגרות מלאה, והמורים שלנו מקבלים משכורת ממשרד החינוך. עם זאת, התלמידים אצלנו עושים הרבה יותר מבני גילם בתיכונים אחרים. אצלנו עושים בגרות מקסימלית. זה מתאפשר, בין היתר, כי יש לנו כיתה אחת בלבד בכל שכבה – וכל אנחנו יכולים להשקיע הרבה יותר בכל תלמיד.

“אנחנו דוחפים ללמוד מתוך סקרנות, עניין וחוויה. למשל, אחד הדברים הייחודיים בחינוך וולדורף הוא לימוד בתקופות. אנחנו בוחרים בנושא מסוים – כימיה, היסטוריה, ספרות וכו’ – ומעמיקים בו לאורך תקופה שנמשכת כחודש. זה מאוד מתאים לקצב של בני נוער, וזה מאפשר להם להגיע לעומקים אבל גם לא לאבד עניין.

“בכל שיעור, נכוון לרגש, מחשבה ורצון. בשיעור תנ”ך, למשל, נוכל לפתוח בדמיון מודרך על יציאה לדרך, ואז להגיע לסיפור של אברהם אבינו. הלימודים אמורים לשקף לתלמיד איפה הנושא פוגש אותם עצמם. בשיעור אזרחות, אנחנו מזמינים אותם לצייר את הסמל שבעיניהם הכי מתאים לתנועה לזכויות האזרח, ושואלים על מה לדעתם צריך לתת דגש בעולם כיום. 

“יש תלמידים שלומדים בקונסרבטוריון, שנמצא לידנו, והם יכולים גם לעשות 5 יחידות מוסיקה. יש כאלה שעושים תוכניות מצוינות באקדמיה במקביל. יש תלמידים שדוברים שפות זרות ועושים בגרות בספרדית או גרמנית. יש כאלה שיכולים להגיע לבגרות ממש טובה, אבל זה לא הדגש. כך למשל, בכל שנה אנחנו יוצאים לשבוע של התנדבות – כדי להדגיש אצל התלמידים את החוזק שלהם, את העובדה שהם יכולים לתת מעצמם לעולם”. 

מעוניינים לשמוע עוד על בית הספר קורצ’אק בבאר שבע?

השאירו פרטים בסוף הכתבה

“תלמידים פה עובדים קשה יותר”

לדברי מאיה שני, יועצת התיכון, תלמידים בבית ספר אנתרופוסופי עובדים לרוב קשה יותר מחבריהם במערכת החינוך ה”רגילה”. “הרבה הורים חושבים שבגלל שמדובר בבית ספר קטן, הוא יהיה מקום סלחני יותר כלפי התלמידים, אבל למעשה הדרישות מהתלמידים אצלנו הן גבוהות יותר. בני הנוער שמגיעים לכאן מחפשים מערכת חינוך שמאפשרת התפתחות אישית, חוויות משמעותיות, והתנסות בתחומי ידע מגוונים ושונים – בלי להתפשר על תעודת בגרות איכותית. חלקם חשו בעבר מתוסכלים ממערכת החינוך המוכרת וחיפשו אלטרנטיבה, שתאפשר להם להביא לידי ביטוי יותר צדדים בעצמם. 

“אצלנו הם מוצאים אפשרות להיות שותפים בתהליכי הלימוד, לפתח את היוזמה אישית שלהם, וללמוד בצורה עצמאית וחוקרת – מתוך עניין אמיתי וסקרנות. בית הספר מעניק להם רקע רחב ומגוון – מהלמידה לבגרות במגמות מדעים ואומנות, ועד לעשייה חברתית משתנה בעיר באר שבע וברחבי הארץ. ההתנסות הנרחבת מאפשרת להם למצוא את המקומות שבהם הם טובים – אך לא לוותר על יציאה מאזורי הנוחות. 

“לדוגמה, הם מתנסים בסדנאות מגוונות, כמו נגרות, ויטרז”, פיסול, ציור, וקליעת סלים; עולים לבמה ומציגים מופע מוזיקלי; מפיקים, משחקים, יוצרים תפאורה ומנגנים בהצגות, נואמים בפני חבריהם לכיתה ולתיכון – ובונים להם את מקומם בעולם, תוך הנאה מחוויות חברתיות ייחודיות ומגבשות”. 

“להגיע למצוינות – מתוך מוטיבציה פנימית של בני הנוער”

 

“לגלות את עמוד השדרה שלנו”

לסיכום, אומר רם: “בעולם שמשתנה במהירות, טכנולוגיות מתחלפות ואינטרסים שבדרך כלל נסתרים מהעין – צריך לזהות את האמת ואת העומק. צריך לדעת מה באנו ללמוד ולעשות כאן. את זה אפשר לעשות כשיש לנו עמוד שדרה, זהות, והיכרות טובה עם עצמנו – וזה מה שאנחנו מבקשים לתת לתלמידים בתיכון שלנו. 

“התשתית הטובה שהם מקבלים בתקופת התיכון מוכיחה את עצמה בפועל. אפשר לראות את זה בנתונים של בוגרי השנה האחרונה: 91% השלימו בגרות מלאה ו-45% התנדבו לשנת שירות ונרשמו למכינות. מעבר לכך, יש לנו נציגות מכובדת בצבא בתפקידים איכותיים ובקצונה. מדובר בבני אדם צעירים שקיבלו כלים לחקור את עצמם ואת התשוקות הפנימיות שלהם – וכשהם יוצאים מכאן, הם יוצאים מוכנים לדרך ולכל האתגרים שחייהם הבוגרים יזמנו להם”.

 

מעוניינים לשמוע עוד על בית הספר קורצ'אק בבאר שבע? השאירו פרטים >>>

השאירו פרטים ליצירת קשר:

הגיבו לכתבה

נוקד קפיטל | Noked Capital

נוקד קפיטל | Noked Capital

מידע כללי אתר החברה: www.noked-capital.co.il שם חברה נוקד קפיטל בע”מ שם באנגלית NOKED CAPITAL LTD מספר חברה 514956846 סוג ארגון חברה סוג תאגיד ישראלית חברה

קרא עוד »
דילוג לתוכן