יום שלישי, 5 ספטמבר, 2023

אבוקדו בית אריזה חקלאי גרנות | צילום: חגי נתיב

מחקר פורץ דרך באבוקדו: תוסף מהצמחים, כמו אבוקדו, מפחית רמת חרדה

מדעני מכון ויצמן למדע גילו, כי התוסף שמקורו בצמחים, מפחית את רמות החרדה בעכברים ללא תופעות לוואי משמעותיות. לדברי החוקרים, החומר נמצא בריכוז גבוה במיוחד בפרי העץ אבוקדו וגם בפיסטוק, שקדים ואגוזים

אבוקדו בית אריזה חקלאי גרנות | צילום: חגי נתיב

מדעני מכון ויצמן למדע גילו, כי התוסף שמקורו בצמחים, מפחית את רמות החרדה בעכברים ללא תופעות לוואי משמעותיות. לדברי החוקרים, החומר נמצא בריכוז גבוה במיוחד בפרי העץ אבוקדו וגם בפיסטוק, שקדים ואגוזים •  לדברי אודי גפני, אגרונום ראשי של “חקלאי גרנות”: ידוע כי היתרונות הבריאותיים של האבוקדו רבים מאוד. הוא מכיל שומנים בריאים ולא פחות מ- 20  סוגים של ויטמינים ומינרלים. הוא נודע כבריא ללב ושומר על כולסטרול מאוזן, מספק הגנה נוגדת חמצון הממזערת את נזקי הגיל וויטמין ה-K שבו עוזר לספיגת הסידן בעצמות”

לחוצים? דואגים? ייתכן וזה הזמן לאכול אבוקדו. כך עולה ממצאי מחקר שערכו מדעני מכון ויצמן אשר גילו תוסף מזון טבעי, הקרוי בטא-סיטוסטרול, העשוי להפחית חרדה. התוסף הוריד את מפלס החרדה בעכברים, כאשר ניתן לבדו, והוא אף פעל בסינרגיה עם פרוזק, שהיא תרופה נפוצה לטיפול בדיכאון וחרדה. הממצאים המסקרנים התפרסמו בכתב-העת המדעי Cell Reports Medicine, והם ישוּחזרו גם בניסויים קליניים וייתכן שבטא-סיטוסטרול המצוי בין היתר באבוקדו, ישמש לטיפול בחרדה בבני-אדם. 

על פי מומחים, חרדה אינה בהכרח דבר רע. מבחינה אבולוציונית, החרדה אפילו חיונית להישרדותנו, זאת משום שהיא מובילה לתגובה הולמת לסכנות השונות. מסיבה זו בדיוק, קשה כל כך לפתח תרופות נוגדות חרדה. המעגלים העצביים האחראים על חרדה קשורים קשר הדוק למעגלים המקודדים של זיכרון, מודעות לעצמנו ולסביבה, ותפקודים חיוניים נוספים הנדרשים להתמודדות עם איומים. לפיכך, חוקרים בכל העולם מנסים לפתח תרופות שיפחיתו חרדה באופן בררני מבלי לגרום לתופעות לוואי בלתי-רצויות. 

במחקר זיהה ד”ר ניקולאס פאניוטיס יחד עם עמיתיו, חמש מולקולות אפשריות המחקים חתימה גנטית שנמצאה אצל עכברים “רגועים ושלווים” (על פי מחקר קודם שערכו), ובחן את השפעתן על התנהגות עכברים. המולקולה שהתגלתה כבעלת השפעה מרגיעה על התנהגות העכברים הייתה בטא-סיטוסטרול, הנמכרת בחנויות טבע כתוסף מזון המיועד בעיקר להורדת כולסטרול. בסדרת ניסויים, עכברים שקיבלו בטא-סיטוסטרול, הפגינו הרבה פחות חרדה מאשר עכברים בקבוצת הביקורת. יתר על כן, העכברים שקיבלו את הבטא-סיטוסטרול לא הפגינו תופעות לוואי המצופות מתרופות נגד חרדה, כגון הפרעות בתנועתיות או הימנעות מגירויים חדשים. 

“בטא-סיטוסטרול מופיע באופן טבעי בצמחי מאכל רבים, והוא נחשב לחומר בטוח, שכן הוא משווק כבר שנים כתוסף תזונה. החומר נמצא בריכוז גבוה במיוחד באבוקדו, אך גם בפיסטוק, שקדים ואגוזים אחרים, בשמן קנולה, בדגנים שונים ובצמחים נוספים. עם זאת, אכילת אבוקדו כשלעצמה לא תספיק ככל הנראה להרגיע נפש חרדה. כדי להגיע למינון נוגד חרדה, יש לאכול אבוקדו יום ולילה. במקרה כזה, סביר יותר שנפתח בעיות עיכול לפני שנפחית את רמת החרדה”, אומר ד”ר פאניוטיס.

לדברי אודי גפני, אגרונום ראשי של “חקלאי גרנות”, מגדלת האבוקדו הגדולה בישראל:  “לאבוקדו יתרונות בריאותיים רבים. הוא בריא ללב ושומר על כולסטרול מאוזן, הוא מספק לעיניים שלנו הגנה נוגדת חמצון הממזערת את נזקי הגיל, ויטמין ה-K שבו עוזר לספיגת הסידן בעצמות. הוא מסייע לבריאות מערכת העיכול, תורם בתהליכי ירידה במשקל והאשלגן שבו חיוני כנגד התכווצות השרירים”. 

חקלאי גרנות” הנה חברת השיווק, מכירה והפצה של פירות וירקות לרשתות המזון, הנמצאת בבעלותם של החקלאים מהקיבוצים והמושבים החברים בתאגיד גרנות. החברה מחזיקה בכ-25,000 דונם של מטעי אבוקדו ומספקת כ-40% מהאבוקדו שהישראלים אוכלים, לצד ייצוא אל רשתות המזון המובילות בעולם.

הגיבו לכתבה

נוקד קפיטל | Noked Capital

נוקד קפיטל | Noked Capital

מידע כללי אתר החברה: www.noked-capital.co.il שם חברה נוקד קפיטל בע”מ שם באנגלית NOKED CAPITAL LTD מספר חברה 514956846 סוג ארגון חברה סוג תאגיד ישראלית חברה

קרא עוד »
דילוג לתוכן